بحران شوهر در ایران

بحران شوهر در ایران 

 

  

 

جمعیت دختران ایران در برخی گروه های سنی، از جمعیت پسران جوان افزون تر شده است 

 

به ادامه ی مطلب 

رجوع نمایید 

...

سازمان ملی جوانان ایران، که یک سازمان وابسته به نهاد ریاست جمهوری است، روز جمعه پانزدهم اوت اعلام کرد که طبق تازه ترین پژوهش های آماری، یک میلیون و 250 هزار دختر 20 تا 29 ساله ایرانی بدون همسر باقی می مانند. ایلنا، خبرگزاری کار ایران، گزارش داده است که بر اساس تحقیقی که به وسیله سازمان ملی جوانان انجام شده، تعداد دختران ۲۰ تا ۲۹ ساله حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و تعداد پسران ۲۵ تا ۳۴ ساله حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هستند و همین اختلاف آماری است که نگرانی هایی در مورد بدون همسر ماندن دختران جوان ایجاد کرده است.
در این تحقیق تعداد دختران در دو گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ و ۲۵ تا ۲۹ سال و تعداد پسران در دوگروه سنی ۲۵ تا ۲۹ و ۳۰ تا ۳۴ ساله منظور شده است و با در نظر گرفتن این واقعیت که پسران به ازدواج با دختران در گروه سنی پایین تر تمایل بیشتری نشان می‌‏دهند، نتیجه گرفته شده که یک میلیون و ۲۵۰ هزار دختر شانس ازدواج نخواهند داشت.
اما از قرار معلوم، احتمال بدون همسر ماندن یک میلیون و 250 هزار دختر جوان تنها نگرانی مسئولان ایرانی نیست زیرا در ادامه این گزارش آمده است که "اگر به ارقام این تحقیق، تعداد دختران بالای ۲۹ سال را که هنوز ازدواج نکرده اند نیز اضافه کنیم شاید به رقمی بالغ بر ۷ میلیون نفر دست بیابیم."
چندی پیش‌ ‏نیز زهرا شجاعی مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور مشارکت زنان با اعلام اینکه حتی در صورت ازدواج همه پسران با همه دختران باز هم یک میلیون و ۷۰۰ هزار دختر بی‌‏شوهر می مانند، درخصوص بحران دختران ازدواج نکرده هشدار داده بود.
کارشناسان بروز این پدیده را با جنگ هشت ساله ایران و عراق که حدود یک میلیون جوان در آن کشته شدند مرتبط می دانند.
خبرگزاری کار ایران به نقل از دکتر علی اصغر دادخواه، روانشناس و استاد دانشگاه نوشته که بروز چنین پدیده ای پس از هر جنگی طبیعی است.
جنگ ایران و عراق علاوه بر تعداد کثیر کشته شدگان، موجی از مهاجرت جوانان، به ویژه پسران جوان را نیز به همراه داشت که به تغییر وضعیت جمعیتی پسران کمک کرد.
موج مهاجرت ها که پیش از بروز جنگ (به خاطر وقوع انقلاب اسلامی و مهاجرت کسانی که مایل به زندگی در شرایط پس از انقلاب نبودند) آغاز شده بود، با پایان جنگ نیز خاتمه نیافت و طبق آمارها همواره روبه افزایش بوده است.
کارشناسان می گویند جوانانی که در رده سنی 20 تا زیر 40 سال و مجرد هستند بیشترین تعداد مهاجران را تشکیل می دهند و پسران بیش از دختران به امید یافتن عرصه هایی تازه برای کار و زندگی راهی خارج می شوند.
آمار دیگری که اخیرا منتشر شد، نشان می دهد از میزان استحکام ازداواج ها نیز تا حد زیادی کاسته شده است.
هفته قبل سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد میزان طلاق در میان خانواده ها در سال 1381 نسبت به سال 1380 معادل 13.73 درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ طلاق در سال های اخیر بوده است.
این نرخ در شهرهای بزرگ مثل تهران بسیار بالاتر از این است.
کارشناسان عمده ترین دلایل رشد آمار طلاق را مسایل اقتصادی و فرهنگی معرفی کرده و نا آشنایی جوانان با یکدیگر پیش از ازدواج را نیز از جمله عوامل تشدید این بحران می خوانند.
از زمان شکل گیری جمهوری اسلامی تا کنون برقراری روابط بین پسران و دختران خارج از چهارچوب ازدواج غیر قانونی محسوب شده و ماموران انتظامی، بسیجی، سپاهی و غیره در صورت مشاهده دختران و پسران با یکدیگر آنها را به عنوان مجرم بازداشت می کنند.
ناظران می گویند این مسایل باعث شده تا تشکیل زندگی مشترک در ایران رفته رفته به بحرانی بزرگ نه فقط برای جوانان، بلکه برای خانواده های آنها تبدیل شود.
این بحران در کنار مشکلات اقتصادی باعث شده تا سن ازدواج نیز در ایران افزایش یابد به طوری که متوسط سن ازدواج دختران هم اکنون 25 سال و پسران 30 سال است

نظرات 5 + ارسال نظر
پاسخ به ناشناس دوشنبه 11 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 04:08 ب.ظ

آقای چه مزخرفاتی... اون موقع ملت عقب مونده بودن شریک زندگی یارو رو ننه بابا انتخاب میکردن و ضمننا کاری جز سوختن و ساختن از دستشون بر نمی اومد، ولی الان جوونا خودشون انتخاب میکنن از سوختن و ساختن هم بدشون میاد،
جامعه عوض شده ولی بعضیا میخوان عقاید پوسیدشون رو زورکی بکنن تو حلق بقیه،
علت آمار های بد هم بیماری حاد اجتماعی و اقتصادیه این مملکته که خوب معلومه از کجا آب میخوره

ناشناس جمعه 11 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:35 ب.ظ

چه مزخرفاتی.اون موقع که اصلا دختر و پسر همو نمی دیدن و ازدواج میکردن آمار طلاق خیلی کمتر بود.اتفاقا همین دوستیهای قبل ازدواجه که آمار طلاقو بالا برده.گزارشتون کاملا هدفدار بود و غیرمنصفانه.آخرش همه تقصیرا افتاد گردن بسیج و انقلاب!

ممنون از این که نظرتون رو گفتید

ی دوست دوشنبه 27 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:28 ب.ظ

این اعتمادبه نفست منوکشته که باجرات تمام این پست رو گذاشتی .

پس چیییی
از کسی نمیترسم من

delaram سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:42 ق.ظ

rasti ino ham shenidi ke bohran shohar koshi ham ziad shode?
az nazare man dameshun garm

نه اون مال قدیما بود الان دیگه شوهر پیدا نمیشه که :دی

ج چهارشنبه 25 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:37 ق.ظ

نمیری

ایشالله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد