کوچکترین ترانزیستور جهان با تنها یک اتم ساخته شد

کوچکترین ترانزیستور جهان با تنها یک اتم ساخته شد  

 

 

 

 

 

شاید هرکدام ما در گوشه خانه پدربزرگ هایمان هنوز رادیوهای قدیمی که به "رادیو ترانزیستوری" معروف هستند را بخاطر بیاوریم. بله حدود ۶۵ سال از ساخت نخستین ترانزیستور در سال ۱۹۴۷ می گذرد که شاهد ساخت کوچکترین و آخرین نسل ترانزیستور که تنها از یک اتم فسفر ساخته شده است, هستیم 

 

به ادامه ی مطلب

مراجعه نمایید

...

یک تیم بین المللی از پژوهشگران سه دانشگاه نیو ساوث ولز، پردئو و ملبورن کوچکترین ترانزیستور ممکن را طراحی و ساختند و به قولی به "قانون مور" (Moore's Law) پایان دادند و تنها می توان منتظر تحول کوانتمی بمانیم. 

قانون مور که نخستین بار "گوردون مور"، از بنیانگذاران شرکت "اینتل"، در سال
۱۹۶۵ آن را ارائه کرد، قاعده‌ای سرانگشتی است که بیان می‌کند تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه که مساحت ثابتی داشته باشد هر دو سال، به طور تقریبی دو برابر می‌شود. ولی وقتی که دیگر اندازه ترانزیستور ها به یک اتم برسد و نمی توان از آن کوچکتر شود، می توان گفت این قانون پایان یافته است. 

دکتر میشله سیمونز (Michelle Simmons) مدیر این پژوهش که این پروژه بیشتر از آنکه برای بهینه سازی فن آوری گذشته باشد، گامی بسوی ساخت فن آوری آینده است. 

خانم سیمونز می گوید: "این یک نمایش زیبا از کنترل مواد در مقیاس اتمی برای ساختن یک دستگاه واقعی است."ایشان می افزاید: "پنجاه سال پیش، زمانی که نخستین ترانزیستورها ساخته شدند هیچکس نمی توانست نقش رایانه ها را در زندگی اجتماعی امروز پیش بینی نقش کند. با رسیدن به ترانزیستورهای مقیاس اتمی ما به پارادایم جدید که مکانیک کوانتومی به ما اختلال فن آوری اینگونه را وعده داده بود وارد می شویم. نوید این آیندهء شگفت آور ساخت این ترانزیستور اتمی را هیجان انگیز کرده است." 

همین گروه پژوهشی در ژانویه ساخت یک سیم جایگزین بجای سیم مسی را داده بود که مانند این ترانزیستور مینیاتوری و در حد اتمی بود، این سیم با فسفر و سیلیکن ساخته شده است که تنها یک اتم ارتفاع و
۴ اتم پهنا دارد و کلیه خصوصیات سیم مسی را دارا می باشد.  

 

بنمایه: ساینس دیلی

نظرات 2 + ارسال نظر
لینک باکس شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:59 ب.ظ http://linkb0x.ir

سلام دوست عزیز از وبلاگ شما دیدن کردن وبلاگ خیلی خوبی دارید اگر مایلید بازدید وبلاگتون به صورت رایگان افزایش پیدا کنه پیشنهاد می کنم در سایت من عضو بشید.
http://linkb0x.ir/
اگر سوالی داشتید با این ایدی در تماس باشید.
yosefdesigner@yahoo.com

abolfazl شنبه 3 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:54 ق.ظ

salam aziz
negarane jozve moadelat nabash chon kamele,dar asl paian term az mabhase bedas avordane yg shoru mishe b bad

علیک
آخه دیوانه اینجا آدم خبر میده؟
در ضمن کامل هم که نبود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد