خاطرات شهید شهریاری

سنگ بناي علمي رشته کاربرد پرتوها را خودشان گذاشتند. دانه دانه رشته‌ها را از دانشگاههاي خارج در آوردند- اين را خانمشان تعريف مي‌كرد- ليست دروس ترميك دانشگاه را در مي‌آوردند. مثلأ در يک کشور در اين رشته پنج درس طراحي شده. در فلان كشور هم شش تا درس. در كشور ديگري اين آزمايشگاه هست. اينها را كلاسه بندي كردند و يك پایه علمي براي اين رشته ساختند. قبلا هيچ وقت چنين مبناي علمي نبوده است.

ادامه نوشته

TRIZ چیست

واژه TRIZ (تریز) برگرفته شده از حروف اول کلمات در عبارت روسی زیر می باشد:
«Teoriya Resheniya Izobrototelskikh Zadatch» که برابر انگلیسی آن عبارت «Theory of Inventive Problem Solving» (با مخفف TIPS) است که به معنی نظریه حل ابداعانه ی مسئله می باشد.
این دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته می شود و متداول شدن این نام به این علت است که بنیانگذار آن، دانشمند خلاقیت شناس روسی گنریچ سائولویچ آلتشولر (G.S. Altshuller) (1998-1926) می باشد.

دانش TRIZ با نام ها و عنوان های توصیف گر مخفتلفی مانند نوآوری نظام یافته[1]، خلاقیت اختراعی [2]، فناوری خلاقیت و نوآوری [3]، روش شناسی اختراع [4]، الگوریتم اختراع [5]، روش شناسی حل مسئله های ابداعی [6]، روش شناسی حل ابتکاری و ابداعانه ی مسئله [7]، مهندسی خلاقیت و نوآوری [8]، روش شناسی خلاقیت [9]، خلاقیت شناسی اختراع [10]، خلاقیت شناسی فناوری [11] و مواردی از این قبیل نامیده می شود (گلستان هاشمی 1382 ، 12).

2-1- تعریف TRIZ:دانش TRIZ می تواند در دامنه ای از یک طیف مفهومی و گستره ای از تعاریف قرار بگیرد که یک انتهای آن نوعی جهان بینی خلاق یا رویکردی جامع به علوم و فناوری و انتهای دیگر آن انواعی از ابزارهای حل خلاق مسئله و فنون خلاقیت و نوآوری را شامل گردد.

آلتشولر TRIZ را تحت عنوان علم فناوری خلاقیت و نوآوری می داند. با نتیجه گیری از دیدگاه آلتشولر می توان TRIZ را نوعی علم خلاقیت شناسی (Creatology) دانست.

یکی از دانشمندان برجسته TRIZ به نام سیمون ساورانسکی [12] این دانش را چنین تعریف کرده است :
« TRIZ عبارت است از یک دانش انسان گرای [13] مبتنی بر روش شناسی نظام یافته [14] برای حل ابداعانه ی مسئله » (گلستان هاشمی 1382 به نقل از ساورانسکی 2000 ، 22).

همچنین برخی صاحب نظران، TRIZ را این چنین تعریف می کنند:

«TRIZ عبارت است از نوعی رویکرد الگوریتمی [15] برای حل ابداعانه مسائل فنی و فناورانه [16]» (گلستان هاشمی 1382 به نقل از ساورانسکی 2000، 23).

با توجه به عنوان های توصیف گر مختلفی که در قسمت (1) برای نامیدن TRIZ ذکر شد می توان به شناخت بیشتری درباره مفهوم کلی دانش TRIZ دست یافت.

3-1- تاریخچه TRIZ :شالوده های دانش TRIZ از سال 1946 توسط گنریچ آلتشولر بر اساس نتایج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پایه گذاری شد.

آلتشولر که به پدر TRIZ لقب دارد در سال 1926 در روسیه (شوروی سابق) متولد گردید. وی که از همان دوران نوجوانی نسبت به ابداعات و اختراعات کنجکاوی و علاقه خاصی داشت و اولین اختراع خود را در سن 14 سالگی انجام داد در اداره ی ثبت اختراعات مشغول به کار شد.

کار او کمک به مخترعین برای ثبت اختراعاتشان بود. او در حین کار، گاهی به حل مسائل فنی آنان کمک می کرد. در این دوران بود که او دریافت حل مسائل فنی که منجر به اختراع و نوآوری می شود به اصول و روش هائی فراتر از تکنیک های خلاقیت شناخته شده تا آن هنگام نیاز دارد. آلتشولر در طی مطالعات خود به این نتیجه مهم رسید که یک نظریه اختراع [17] بایستی دارای چند ویژگی اصلی از جمله موارد زیر باشد:

1- شامل یک فرایند گام به گام و نظام یافته باشد.

2- بتواند از میان گستره ای از راه حل ها مستقیما به بهترین راه حل (راه حل ایده آل یا کمال ) منجر گردد.

3- دارای ویژگی تکرارپذیری باشد .

4- بتواند ساختاری برای دانش ابداع ارائه نماید.

آلتشولر بیش از 20000 اختراع ثبت شده [18] (پتنت) را مورد بررسی قرار داد تا متوجه شود اختراعات به عنوان مسئله های ابداعی (یعنی مسئله هائی که راه حل آنها مشخص نیست و بایستی آن را با روش های خلاق و ابداعی کشف کرد) چگونه حل شده اند.

از بین این تعداد آلتشولر 40000 اختراع مهم و برجسته و به عبارتی راه حل های خلاق و ابداعی اصلی را مورد مطالعه عمیق تر قرار داد. براساس نتایج حاصل از این نوع مطالعات خلاقیت شناسی تحلیلی، آلتشولر به کشفیات بسیار مهمی دست یافت و اصول، مفاهیم و روش های TRIZ را به عنوان یک علم نوین و بسیار با ارزش به جهان ارائه نمود .

البته این خلاقیت و نوآوری فوق العاده مهم آلتشولر متاسفانه همانند بسیار از کشفیات و اختراعات کوچم و بزرگ تاریخ در ابتدا درک نشده و با انواع مخالفت ها، مقاومت ها و بی مهری های تاسف برانگیز (آنچه که در خلاقیت شناسی تحت عنوان اینرسی خلاقیت و نوآوری نامیده می شود) مواجه شد و آلتشولر همانند بسیاری از دانشمندان و مخترعین سختی ها و مرارت های بسیار زیادی را متحمل گردید که مطالعه آن حاکی از اراده ی والا و تلاش و پشتکار شگفت انگیز آنان است.

به دلیل بی توجهی ها و مخالفت های اوی آن زمان، TRIZ نتوانست به خوبی در روسیه ایفای نقش نماید و بعدها جایگاه آن شناخته شد. پس از پایان جنگ سرد و گسترش ارتباطات، کشورهای اروپائی، آمریکا، ژاپن و دیگر کشورها با دانش TRIZ آشنا شده و با پی بردن به اهمیت فوق العاده زیاد آن بلافاصله آن را جذب کرده و ضمن به کارگیری درصد رشد و توسعه آن برآمدند.

چنان که در حال حاضر درباره TRIZ به عنوان یک دانش تخصصی تحقیقات وسیعی به عمل می آید و اصول و مفاهیم آن توسط بسیاری از دانشمندان، پژوهشگران، مدیران، مهندسان و کارشناسان رشته های مختلف علمی در جهت حل مسائل و ایجاد نوآوری­ها به کار گرفته می شود و همچنان به سرعت در حال گسترش و تکامل است.

بزرگ ترین خلاقیت و نوآوری آلتشولر به عنوان یک دانشمند علوم و مهندسی، یک دانشمند خلاقیت شناس و نیز به عنوان یک مخترع، خلاقیت و نوآوری او درباره خود موضوع خلاقیت و نوآوری می باشد.

آلتشولر به عنوان مخترع فنون اختراع و پایه گذار دانش TRIZ با تلاش و پشتکار بسیار جدی به مدت 52 سال در راستای رشد و توسعه آن یکی از اصلی ترین و موثرترین بنیانگذاران علم خلاقیت شناسی و از بزرگترین دانشمندان قرن بیستم محسوب می شود ( آلتشولر در سال 1998 در آمریکا این دنیا را ترک نمود). نقش و اهمیت نظریه TRIZ شاهکار علمی آلتشولر به قدری است که از جنبه ای می تواند در ردیف نظریه های علمی بزرگی مانند نظریه کوانتومی و نظریه نسبیت قرار گیرد و آلتشولر را با دانشمندان بزرگی مانند پلانک، انیشتین، شرودینگر، پیاژه و پائولینگ همسنگ نماید.

نگارنده معتقد است اگر چنانچه جایزه نوبلی نیز به نام جایزه نوبل خلاقیت شناسی (مانند جوایز نوبل فیزیک، شیمی و زیست شناسی) وجود می داشت بی گمان آلتشولر از شایسته ترین دریافت دارندگان آن می بود.

4-1- اجزاء اصلی دانش TRIZ :
به طور کلی مجموعه نتایج حاصل از خلاقیت شناسی تحلیلی اختراعات توسط آلتشولر که تشکیل دهنده دانش TRIZ است شامل مفاهیم مختلفی است که مهم ترین آنها به طور خلاصه و فهرست وار موارد زیر می باشند:

1-4-1- قانون افزایش سطح ایده آل بودن [19] (قانون کمال). به این معنی که نظام های فنی [20] همواره به سمت افزایش درجه ایده آل بودن یا کمال خود پیش می روند. ایده آلی یا سطح ایده آل بودن عبارت از نسبت جمع کلیه جنبه های مثبت و مفید سیستم به جمع کلیه جنبه های منفی و مضر سیستم می باشد.

2-4-1- سیستم 4 مرحله ای حل مسئله : شامل مراحل زیر می باشد:

1) شناخت مسئله

2) فرمول بندی مسئله

3) جستجوی مسائل قبلا حل شده (استفاده از 39 پارامتر مهندسی)

4) استفاده از الگوهای راه حل های کشف شده( به کار گیری 40 اصل اختراع)

3-4-1- سطوح 5 گانه حل مسئله و نوآوری:

شامل 5 سطح زیر است:

1) راه حل های مشخص

2) بهبودهای کوچک

3) بهبودهای بزرگ

4) مفاهیم جدید

5) کشف های بنیادی

4-4-1- تحلیل ماده - میدان [21] (تحلیل Vepol):

با استفاده از این تحلیل مسائل به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند :

1-4-4-1- مسائل آشنا (مانوس) تحت عنوان مسائل استاندارد

2-4-4-1- مسائل ناآشنا (نامانوس) تحت عنوان مسائل غیر استاندارد

5-4-1- قوانین 8 گانه تحول و تکامل نظام های فنی [22] (قوانین پیشرفت فناوری)

6-4-1- تعداد 76 راه حل ابداعانه استاندارد [23] :

مسائل استاندارد شناخته شده با تحلیل Vepol می توانند با استفاده از این 76 راه حل ابداعانه استاندارد حل شوند.

7-4-1- ماتریس تناقض ها [24]:

در نظریه TRIZ از مسئله ابداعی [25] تحت عنوان تناقض تعبیر می شود که معنی آن دو موقعیت متضاد یا دو کیفیت متعارض است، یعنی افزایش سطح کیفیت یکی موجب کاهش سطح کیفیت دیگری می شود و حل ابداعانه مسئله، کشف راه حل این تناقض می باشد.

8-4-1-تعداد 40 اصل برای اختراع و نوآوری [26]

9-4-1- مجموعه ای از تاثیرات علمی اساسی

(تاثیرات فیزیکی، شیمیائی، هندسی و زییست شناختی)

10-4-1- روش [27] ARIZ (الگوریتم حل ابداعانه مسئله):

ARIZ یک دستورالعمل نظام یافته برای شناسائی راه حل مسئله غیراستاندارد با استفاده از قابلیت های همه فنون و روش های خلاقیت می باشد.

6-1- فواید و کاربردهای TRIZبا استفاده از دانش TRIZ می توان به نتایج و دستاوردهای متعددی از جمله موارد زیر دست یافت:

1-6-1- دستیابی به نوعی نگرش جامع علمی به ابداعات و اختراعات.

2-6-1- شکل گیری جنبه های بسیار مهمی از علم خلاقیت شناسی.

3-6-1- دستیابی به نوعی جهان بینی خلاق.

4-6-1- کشف انواعی از راه حل ها برای مسائل ابداعی یعنی مسائلی که با روش های معمولی متداول راه حل آنها به دست نمی آید.

5-6-1- دستیابی به بهترین و موثرترین راه حل ها برای انواع مسائل علمی، فنی، انسانی و اجتماعی.

6-6-1- پیش بینی روند ابداعات و اختراعات در آینده (خلاقیت شناسی آینده شناختی)

7-6-1- ارائه آموزش های نوین مبتنی بر TRIZ در مدارس و دانشگاه ها (خلاقیت شناسی پرورشی مبتنی بر TRIZ )

8-6-1- تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه علوم و فناوری.



7-1- دیگر رویکردهای خلاقیت شناختی مبتنی بر TRIZبا استفاده از اصول و مفاهیم TRIZ و توسعه تحلیل های مبتنی بر آن، رویکردهای خلاقیت شناختی خلاصه شده یا تعمیم یافته تر دیگری مانند موارد زیر حاصل شده است و این روند تکاملی همچنان ادامه دارد.

1-7-1- رویکرد خلاقیت شناختی [28] USIT:

رویکرد ساده شده و عصاره ای از TRIZ (ارائه شده توسط سیکافوس [29] در شرکت فورد) به معنی تفکر ابداعانه ساختار یافته یکپارچه.

2-7-1- رویکرد خلاقیت شناسی AZIT (با واژگان روسی و به انگلیسیASIT [30] ) :

به معنی تفکر ابداعانه نظام یافته پیشرفته.

3-7-1- رویکرد خلاقیت شناسی TRTS (با واژگان روسی و انگلیس [31] TDTS) به معنی نظریه رشد و توسعه نظام های فنی.

4-7-1- رویکرد خلاقیت شناختی TRTL ( با واژگان روسی و به انگلیسی [32]TDCP) به معنی نظریه رشد و توسعه افراد خلاق.

5-7-1- رویکرد خلاقیت شناختی [33] TTVC به معنی نظریه جامع برای خلاقیت چند جانبه.

6-7-1- رویکرد خلاقیت شناختی OTSM (با واژگان روسی و به انگلیسی [34]GTST) به معنی نظریه عمومی تفکر قوی.

منابع :
سید مهدی گلستان هاشمی ، 1382،مقدمه ای بر دانش خلاقیت شناسی، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان .

سید مهدی گلستان هاشمی، 1382، خلاقیت شناسی و TRIZ . مجله خلاقیت شناسی ، کارافرینی و TRIZ.

یک ایرانی داخل بانکی در نیویورک شد، نزد کارشناس بانک رفت و گفت که برای مدت دو هفته قصد سفر تجاری به اروپا رو داره و به همین دلیل نیاز به یک وام فوری به مبلغ 5000 دلار داره. کارشناس نگاهی به تیپ و لباس موجه مرد کرد و گفت که برای اعطای وام نیاز به قدری وثیقه و گارانتی داره و مرد هم سریع دستش رو توی جیبش کرد و کلید ماشین فراری جدیدش راکه دقیقا جلوی در بانک پارک کرده بود به کارشناس داد و رئیس بانک هم پس از تطابق مشخصات مالک خودرو، بالاخره با وام آقا موافقت کرد، آن هم فقط برای دو هفته، کارمند بانک هم سریع کلید ماشین گران قیمت را گرفت و ماشین رو به پارکینگ بانک در طبقه پائین انتقال داد.

مرد بعد از دو هفته همان طور که قرار بود برگشت 5000 دلار + 15.86 دلار کارمزد وام را پرداخت کرد. کارشناس رو به مرد کرد و از قول رئیس بانک گفت: از این که بانک ما رو انتخاب کردید متشکریم، ما چک کردیم ومعلوم شد که شما یک میلیونر هستید. سوالی که برای من پیش اومده اینه که با این همه ثروت چرا به خودتون زحمت دادین که 5000 دلار از ما وام بگیرید؟

آقای ایرانی یه نگاهی به کارشناس کرد و گفت: تو فقط به من بگو کجای نیویورک می تونم ماشین 250 هزار دلاری رو برای 2 هفته با اطمینان خاطر و فقط با 15.86 دلار پارک کنم؟ 



بر گرفته ازوبلاگ http://www.m-sharifi85.blogfa.com/

اولین و آخرین انتخاب

همه ما چه موفق چه ناموفق چه خوشبخت و چه بدبخت چه خوشحال و ناراحت فقط وفقط یک راه برای رسیدن به سعادت واقعی و رسیدن به کمال داریم مبارزه بعضی ها تا کلمه مبارزه را میشنوند یاد درگیری وجنگ برخوردهای فیزیکی میافتند اما مفهوم مبارزه در عرفان مبارزه در ذهن میباشد هر آنچه ما فکر میکنیم همانست که در زندگی عمل میکنیم و بهتر است بگوییم هر آنچه که الان هستیم نتیجه افکار و ذهنیات ما در گذشته میباشد ما در هر وضعیت و موقعیتی که در زندگی باشیم بهایی را میپردازیم واین بها چیزی جز زمان نمیباشد وقتی بحث زمان پیش میاید انتخاب ها و الویت های ما در زندگی بسیار تاثیرگذار و احساس خوشبختی یا بدبختی ما را رقم خواهد زد ا ین عادت ماست که همیشه پس از مدتی چند سال یا چند ماه به گذشته برمیگردیم و از خود میپرسیم که آیا این کارها و اهدافی که داشتیم ارزشش را داشته یا نه این سئوال همیشه و همه جا ما را تعقیب خواهد کرد و گاه و بیگاه انسان را دچار حسرت و افسوس زمان از دست رفته میکند تنها راه حل این حسرت و افسوس ها انتخاب راه مبارز بودن است انسان مبارز کسیست در هر لحظه هر جا هشیارانه به افکار و ذهن خود آگاه هست و افکار منفی و بیمورد را میشناسد و رد میکند در عین حال اهداف و باورهای مثبت را در ذهن و وجودش پرورش و تقویت میکند او آگاه است که وقت زیادی ندارد برای همین در انتخاب ها و تصمیمات خود مصمم و مسئولیت پذیر است او هرچیزی و هر حرکتی که در عالم رخ میدهد سخاوتمندانه میپذیرد با علم بر اینکه در هر حرکت و حتی افتادن سنگ کوچکی را حکمتی الهی و خردمندانه میبیند او از هرلحظه برای لذت بردن از زندگی و شکرگذاری موهبت های الهی استفاده میکند چون بر این باور است که ممکن لحظه دیگری وجود نداشته باشد واین آخرین فرصت برای او باشد او وقتی برای بطالت ندارد چون در کوچکترین کارهایش حس خلاقیت عشق و شادی را دارد وبرایش هیچ فرقی نمیکند که چه کاری انجام میدهد فقط آنرا به بهترین وجه ممکن انجام میدهد

روش های حل یک مسئله

روش های حل یک مسئله 

هنگامي ‌که ناسا برنامه فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز کرد، با مشکل کوچکي روبرو شد. آنها دريافتند که خودکارهاي موجود در فضاي بدون ‌جاذبه کار نمي‌کنند. (جوهر خودکار به سمت پايين جريان نمي‌يابد و روي سطح کاغذ نمي‌ريزد.) براي حل اين مشکل آنها شرکت مشاورين اندرسون را انتخاب‌کردند. تحقيقات بيش‌از يک دهه طول‌کشيد، 12ميليون دلار صرف شد و درنهايت آنها خودکاري طراحي‌کردند که در محيط بدون جاذبه مي‌نوشت، زير آب کار مي‌کرد، روي هر سطحي حتي کريستال مي‌نوشت و از دماي۳۰-تا ۱۲۰ درجه‌ سانتيگراد کار مي‌کرد.

 


روسي‌ها راه‌حل ساده‌تري داشتند: آنها از مداد استفاده کردند!

 

راه های آسونی همیشه برای حل یک مسئله وجود دارد !!!! به دنبال راه حلهای سخت برای حل مسائل نباشیم.

موفق باشید

http://ru.wikipedia.org/wiki/Space_Pen

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_pen

http://en.wikipedia.org/wiki/Grease_pencil

تقدیرنامه

با سلام خدمت  تک تک دوستان به جهت ذوق فراوان که پس از حدود ۶ ماه از ایجاد وبلاگ  با این همه (=هیچی) همکاری خوب و ارسال مطالب مفید وحتی وب نوشته ای کوچیک دیگه حتی یه پست خالی ما رو شرمنده کردن 
لازم شد تقدیر و تشکری در خور کنیم

بچه ها متشکریم !!!

 

IEEE چیست؟

انجمن مهندسان برق و الکترونیک (به انگلیسی: The Institute of Electrical and Electronics Engineers) که به IEEE معروف است (آی-تریپِل-ای /ai trɪpl i:‎/‏ گفته می‌شود [۱])، یک سازمان بین‌المللی حرفه‌ای و ناسودبر است. هدف این انجمن کمک به پیش‌برد تکنولوژی به طور عام و حوزه‌های مربوط به مهندسی برق و کامپیوتر و هم‌چنین زمینه‌های وابسته به طور خاص است.

ادامه نوشته

RootKit چیست؟

ادامه نوشته

كامل ترين مرجع خطاهاي مودم

 

ادامه نوشته

روش کار موتور جستجو

ادامه نوشته

درباره IP

ادامه نوشته

هوش مصنوعی

ادامه نوشته

VoIP چیست و چگونه کار می کند؟

 

ادامه نوشته

IEEE 1394 چیست ؟

ادامه نوشته

پردازش ابری (Cloud Computing )


ادامه نوشته

دسترسی به اینترنت از طریق کابل برق

ادامه نوشته

نگاهی به سیر تحول ویندوز مایکروسافت

ادامه نوشته

در مورد تلفن همراه بیشتر بدانید

ادامه نوشته

مجموعه مقالات برگزیده در هشتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران - کرمان - شهریور 1384

برای دیدن لیست مقالات اینجا را کلیک کنید

آشنایی با انواع فرمت های فایل های صوتی

ادامه نوشته

اجزاء یک سیستم RFID : بررسی کننده و کنترل کننده

ادامه نوشته

اتوماسيون صنعتي چیست ؟

ادامه نوشته

کار گروهی چیست؟

ادامه نوشته

آشنایی با مدارک رسمی MICROSOFT

ادامه نوشته

انواع باتری


ادامه نوشته

جوشکاری لیزر

ادامه نوشته

مختل كننده‌ تلفن‌ های همراه Cell-Phone Jammer


ادامه نوشته

شنايي با استپ موتور


ادامه نوشته

VPN چيست؟

ادامه نوشته

شبکه چیست و چرا به شبکه نیاز داریم

ادامه نوشته